Pisano je o istoriji TOMOS-a, osnivanju kompanije 1954. godine u Koperu, kao i svečanom otvaranju od strane druga Tita. Dalje je praćen uspon i razvoj tadašnje jugoslovenske industrije, proizvodnje mopeda, saradnje sa Citroen-om i proizvodnje automobila namenjenih isključivo jugoslovenskom tržištu, stvaranja novih modela automatika i masovne proizvodnje, pa sve do kraha tokom 90-ih godina.
Ono o čemu je malo pisano i za šta je internet škrt sa podacima, jeste nostalgična priča o Tomos pentama koje je vreme pregazilo. Svi zaljubljenici u vodu, kao i stari ribolovci, još uvek pamte ovaj deo istorije vezan za ime Tomos. Iako danas gube trku sa 4T motorima novije proizvodnje, prisutne su i dalje na vodi.
Sve počinje te davne 1954. godine, u Sežanu, a kasnije u Koperu, gde je i otvoreno prvo postrojenje Tomosa. Pored mopeda, skutera, pa i automobila, proizvodili su nekoliko modela penti, kako jednocilindrične, tako i dvocilindrične, različite snage.
Prvi vanbrodski motor – penta LAMO
Godine, 1958. na osnovu mopeda Tomos-Puch MS50 nastala je i prva penta Lamo 05K. Već sledeće godine počinje serijska proizvodnja. Proizvedena su 3 modela Lamo pente, sve sa jednim cilindrom, vazdušnim hlađenjem, koji su trošili mešavinu – mešavina benzina sa 2% specijalnog ulja namenjeno isključivo 2T motorima.
Modeli Tomos T4
Svi modeli su bili sa vazdušnim hlađenjem i jednim cilindrom.
Godine 1983, Tomos je bio najveći proizvođač vanbrodskih motora, a sa pentom T-4 rangiran je u najuspešnije proizvođače vanbrodskih motora na svetu. Dobitnik je niza međunarodnih priznanja, kao i diploma za kvalitet.
Nakon razvoja LAMO modela penti, 1969. godine, Lamo 06N dobija legendarno ime TOMOS 4 – T-4. Ovaj model je bio najuspešniji i čak 80% proizvodnje je išlo za izvoz.
Postojalo je nekoliko modela:
- Tomos 4 S – potrošnja 1,6 l/h, snage 2.2 kW, sa platinskim paljenjem, bez menjača;
- Tomos T-4 E – besplatinsko paljenje Bosch;
- Tomos T-4.5 (4.5 S) – elektronik sa besplatinskim paljenjem Bosch, snage 2.2. kW (godina proizvodnje 1977-1978.), sa menjačem;
- Tomos T-4.8 – snage 2.5 kW, prvi put sa trokrakom elisom.
Modeli sa 2 cilindra – T-10 i T-18
Proizvodnja pente T—10 počela je 1974. godine, nakon 4 godine razvoja ovog motora.
- Tomos T-10 – snage 7.3 kW pri 4.000 – 4.600 o/min, zapremina cilindra 247 cm3, potrošnja 4,5 l/h pri punom gasu;
- Tomos T-18 – snage 13 kW pri 5.200 – 6.000 o/min, potrošnja 7,5 l/h pri punom gasu. Prvi put se pojavljuje daljinsko upravljanje za oba modela (pomoću sajli).
Osim za civilnu upotrebu bivša Jugoslovenska narodna armija (JNA), koristila je Tomosove pente, a najviše model T-18.
TX modeli prizvodili su se u periodu od 1990-1997. godine, ali i uz sva poboljšanja u odnosu na prethodne modele i usled navale japanskih i američkih motora, Tomos gubi trku na tržištu. Još veći problemi nastaju raspadom države, gde gubi veliki deo tržišta. Krajem 90-ih, kompanija Tomos se prodaje i 1998. godine prestaje proizvodnja vanbrodskih motora, Nažalost, od trenutnog rukovodstva Tomos fabrike nema naznaka da će nastaviti proizvodnju penti. Ostaje nada u nekoj budućnosti, da će biti pokrenuta i ova proizvodnja.
Još uvek se kod nas mogu pronaći pente, koje svako leto veselo bruje preko vode, mirno čekaju da pecaroš sa punom mrežom krene ka obali ili preveze ljude od obale do obale. Mogu se još uvek pronaći i rezervni delovi, kako na raznim pijacama, buvljacima, tako i u prodavnicama i servisima koji su povezani sa Tomos mopedima. A kod nas čak i online možete pogledati ponudu delova za nekoliko modela Tomosovih penti.
Ukoliko želite da pročitate i o drugim modelima penti, kao i nekim zanimljivostima sa kojima su se korisnici tokom niza godina susreli ili da pogledate još fotografija i isečaka iz novina, posetite link.(Izvor dela teksta i fotografija: http://www.splavari.com.hr/plovila/tomos/tomos.htm )